Slovanský temperament

Premiéra: 14.06.2018

Balet ND Praha

Choreograf: Ondřej Vinklát, Katarzyna Kozielska, Andrej Kajdanovskij

Realizační tým

Dumka

Choreografie: Ondřej Vinklát

Hudba: Antonín Dvořák, DJ Hellfish, Ondřej Vinklát

Hudební úprava: Ondřej Vinklát, Alexandr Sadirov

Scéna: Valentina Hejdová

Kostýmy: Pavel Knolle

Světelný design: Karel Šimek

Asistent choreografie: Jan Kodet

Aspects

Choreografie: Katarzyna Kozielska

Hudba: Max Richter, Ezio Bosso, Nils Frahm, Henryk Górecki, Abel Korzeniowski

Kostýmy: Cécile Barankiewicz, Katarzyna Kozielska

Světelný design: Damiano Pettenella

Projekce: Katarzyna Kozielska, Damiano Pettenella

Asistent choreografie: Tereza Podařilová

Perfect Example

Choreografie: Andrej Kajdanovskij

Hudba: Ikue Mori, While & Dr. Biso music, Brian Eno, Carla Kihlstedt, Dan Rathbun, Matthias Bossi, Dmitry Cheglakov, Matmos music, Hej slované hymna

Dramaturgie: Richard Schmetterer

Scéna a kostýmy: Karoline Hogl

Světelný design: Jan Dörner, Andrej Kajdanovskij

Asistent choreografie: Jiří Kodym, Alexandre Katsapov

Anotace

Slované mají bohaté kulturní a historické dědictví, vysoký kreativní potenciál. Jako součást této kultury a národů máme vlastní slovanskou lidovou tradici a jsme úzce spjati s přírodou. Téměř všechny naše zvyky a rituály vycházejí z principu jednoty s přírodou. Umělecká forma je nezpochybnitelná – původ, místo, odkud člověk pochází. Avšak pozornost, kterou Slované věnují hudebním skladatelům, a melancholie slovanské duše se vyznačují až fyzickou něžností.

Katarzyna, Andrej a Ondřej jsou choreografové s jedinečnou vizí a nadáním, kteří se v této premiéře představí jako umělci s vyvinutým smyslem pro vyjádření emocí a typickým slovanským temperamentem.


K choreografii Aspects píše autorka: "Nálady nejsou pouhé pocity, které ozvláštňují tvůj duchovní život. Nálady jsou způsoby, jakými každý z nás prožívá život na tomto světě. Nálady jsou spjaty se samotnou podstatou našeho bytí. Moudrý je ten, jehož cílem (a úmyslem) je těšit se ze života. Proč ne? Život je valčík. Valčík žití. Nedívej se na svá chodidla. 1–2–3, 1–2–3. 1–2–3. Hlavní věc je prožívat radost."

(Katarzyna Kozielska)


Když jsem Dumku č. IV Antonína Dvořáka slyšel poprvé, okamžitě mi padla do noty. Pouštěl jsem si ji znovu a znovu. Představoval jsem si, jak se setkávám s někým, koho jsem znal a kdo mi byl velmi blízký. Jako bych s ním opravdu byl, prožíval chvíle plné úsměvu a bezstarostného dětství. A pokaždé, když se po tomto euforickém vzletu vracel hlavní motiv, bezpečně mě ujišťoval, že je to pryč...

(Ondřej Vinklát)


Choreografie Perfect Example pojednává o skupině jednotlivců, lidí, národa v řadě volně navazujících scén. Tato skupina žije v systému, který tvrdí, že vytváří dokonalou komunitu. Dokonalost znamená: nejsou žádné potíže, žádné rozdíly, žádné problémy... K dosažení tohoto cíle je třeba přijmout drastická opatření a jednotlivci musí omezit své potřeby v prospěch skupiny. Ale… čím déle to trvá, tím více se objevuje jedna otázka: Je to skutečně v nejlepším zájmu lidí? Existuje opravdu systém, nebo je to jen experiment?Jsou lidé jenom pokusní králíci, kteří hledají odpověď na otázku: Nakolik se můžeme stmelit, než nás rozdílné názory rozdělí a všechno zničí? Jakou cenu jsme ochotni zaplatit, abychom mohli být dokonalým příkladem?

(Andrej Kajdanovskij)

Recenze

www.tanecniaktuality.cz/tanec/slovansky-temperament-triptych-bez-vyrazneho-charakteru

TOPlist